Diskuze na téma Národní divadlo moravskoslezké

Pravidla pro psaní příspěvků do diskuzí na OstravaBlog.cz

1. Diskuze slouží k vyjádření názoru k tématu a obsahu článku.
2. Vítáme věcné příspěvky, které přináší nové a další informace, vlastní pohled nebo zkušenost.
3. Diskuze neslouží k napadání a osočování autora článku, redakce OstravaBlogu a dalších diskutujících. Stejně tak neslouží pro vkládání urážlivých, xenofobních a reklamních příspěvků.
4. V diskuzi můžete vyjádřit svůj názor, nikdo Vám však na něj – a autor článku a redakce OstravaBlog.cz obzvláště – není povinen odpovídat nebo Vám cokoli vysvětlovat.
5. Pište, prosím, s diakritikou a snažte se alespoň částečně dodržovat ustálený český pravopis.
6. OstravaBlog.cz je soukromé médium a záleží na jeho vydavateli, zda vůbec a za jakých podmínek umožňuje pod články diskutovat.
Odesláním svého příspěvku souhlasíte s těmito pravidly – pokud s nimi nesouhlasíte, svůj příspěvek, prosím, neodesílejte. Při nedodržení těchto pravidel může být Váš příspěvek částečně, nebo zcela vymazán.

Tato diskuze není redakčním obsahem. Příspěvky v diskuzi vyjadřují názory čtenářů. Redakce OstravaBlog.cz nenese za zde zveřejněné příspěvky žádnou odpovědnost.




(odkaz)krmič | 23. 6. 2017, 13:12

Pán Lukáš

psal něco o opeře? :-)

(odkaz)Dušan | 23. 6. 2017, 10:54

Pan Lukáš

Pane Lukáši, Lazebník nemá 3. dějství. To je můj omyl, za který se omlouvám. Doufám, že to takto stačí. To ale nic nemění na zbytku mého komentáře.

(odkaz)Jen drobnost | 22. 6. 2017, 23:52

Od kdy má Lazebík 3 dějství???

(odkaz)Pán Lukáš | 21. 6. 2017, 13:30

Dobrý den, jste unaveni hledáním úvěrů a hypoték? Byli jste nepřetržitě oslabováni svými bankami a jinými finančními institucemi, jste obchodním mužem nebo ženou? Jste v nějakém finančním nepořádku nebo potřebujete finanční prostředky na zahájení podnikání? Potřebujete půjčku k vypořádání vašeho dluhu nebo zaplatit účty nebo začít podnikat? Máte nízké kreditní skóre? Nabízíme půjčky od 1 000,00 dolarů minimálně do 10 milionů maximálně s 2% úrokovou sazbou za rok. Úvěry na rozvoj podnikání a konkurenční expanzi / expanzi podniků. Jsme certifikovaní, důvěryhodní, spolehliví, efektivní, rychlí a dynamičtí. A spolufinancovaný finančník na nemovitosti a jakýkoli druh podnikatelského financování poskytujeme dlouhodobý úvěr po dobu maximálně pěti až padesáti let. Stačí vyplnit informace o dlužníkovi a okamžitě se k nám obraťte prostřednictvím evansjackloanfirm1101@gmail.com

Tvé jméno: _________
Vaše adresa: ______
Vaše země: ______
Částka půjčky: _______
Věk: _______________
Sex:_______________
Doba trvání úvěru: __________
Měsíční příjem: _________
Číslo mobilního telefonu: ____

Pokud máte zájem, počkejte na rychlou odpověď.
Pán Lukáš

(odkaz)Dušan | 20. 6. 2017, 8:33

Mám-li zhodnotit včerejší představení Lazebníka, tak zase žádná taková pecka to nebyla.
Nohavicův překlad je zpravidla zdařilý (v některých okamžicích bych řekl že i mistrovský), najdou se však místa, a není jich málo, kdy se prostě se svým překladem netrefil a překlad působí v toku hudby násilně. Vtipy byly místy vulgární, ale to byla patrně úlitba ostravskému publiku, pro které včera platilo, že čím větší vulgarismus, tím větší zábava. Můj odhad je, že povedeného překladu je něco mezi 60 - 70%.
Co je však zoufalé a místy až trapné, tak je Havelkova režie. Pan Havelka by se asi neměl příliš operní režii (a možná režii vůbec) raději věnovat. Herecky nejtrapněji včera působila paní Dřízgová. Její "komika" byla spíše k pláči, než k smíchu. A její hlas včera připomínal kočičí mňoukání.
Hudební složka včera působila celkově nedotaženě, orchestr hrál sice přesně, ovšem v předehře to nebyl žádný Rossini, protože tak těžkopádně zahranou předehru z Lazebníka jsem snad ještě neslyšel. V nemálo místech drhla souhra mezi orchestrem a jevištěm, asi v důsledku toho, že byla hudební složka spíchnuta horkou jehlou. Pěvecké výkony byly průměrné, nečekal jsem, že budou prováděny škrty a hlavně. Je-li NDM nejlepším operním souborem, tak by si mělo dovolit zařadit např. Almavivovu árii ve 3. dějství.
Takže, příště možná méně experimentování (žlutý frak, přerušování předehry apod.) a raději více poctivé práce při přípravách inscenace.

(odkaz)Jana K. | 19. 6. 2017, 0:00

Hlavně paní Morysová byla úžasná :-/ Pane Diváku, kobliha a udavač z Těšína jedno jest, že?!

(odkaz)Divák | 18. 6. 2017, 15:43

II.premiéra Lazebníka

Tak jak si p. Nohavica pohrál s českým přebásněním, tak krásně si pohrál režisér p. Havelka s jednotlivými postavami a vzniklo hravé představení plné nápadů,které velmi rychle uběhlo. Po dlouhé době komická opera , kde jsme se srdečně smáli.
Hlasově to protagonistům ladilo, vévodil Figaro J. Hájka, krásný hlas Marek Gurbal podpořil i po herecké stránce, paní Horáková, Rosina a O. Koplík, hrabě Almaviva
zaujali krásnými výškami a oblým tónem. Rovněž pp.Zahradníček a Vlkovič s paní Morysovou nezůstali svým rolím nic dlužny. Paráda. Všem doporučuji.

(odkaz)Jana K. | 17. 6. 2017, 10:53

Ano, do zkušebny se chodí a zřejmě se bude chodit i do ex nuceného výseku na Čsl. legií. I když? Jak známo, přestěhování tržnice od Václava, znamenalo konec tržnice v Ostravě, nebo ten úlet s DOV znamená konec naděje na nový koncertní sál pro JFO (Macurovo blouznění o přílepku ke stávajícímu DKMO nepovažuji za serózní koncertní sál) apod. Těch příkladů je celá další řada. Bohužel, Ostrava je nejen v tomhle ohledu naprosto šílená!!!

Ono se nechodí na balet, ale na profláknuté názvy (Labutí jezero, Louskáček ap.). Lidi balet NEZAJÍMÁ!!! Sám jste jednou napsal, že jestli v Ostravě existuje 200 příznivců baletu, tak je to hodně. Sama dobře vím, že když se nasadí něco "exotičtějšího", jako například Giselle či Sylfida, tak sály zejí prázdnotou.

Návštěvnost opery je více než sporná, protože zájezdy z Klimkovic a různé slevy způsobují dokonalou mlhu, která maskuje holou pravdu. A o tu tzv. atraktivní dramaturgii vyhledává především pár teploušů z Brna, Havlíková, Červená a ještě pár dalších exotů. Já když jdu na řadovou reprízu, tak jsem na celé galerii většinou sama.

(odkaz)Anwen | 17. 6. 2017, 0:45

V neděli jsem byla na Teď mě zabij a jako všechny hry ve zkušebně to bylo skvělé a intenzivní. Člověka to přímo zavalilo, emoce byly snad cítit i ve vzduchu, na konci se hromadně vytahovaly kapesníky, a přitom to nepůsobilo nijak klišoidně. Poprvé jsem cítila, že standing ovation byla zasloužená. Nad nékterými věcmi ukázanými ve hře doteď přemýšlím.
Jenže lidi na to imho moc chodit nebudou, stejné jako na Mučedníka (ten sice některé věci tlačil moc na sílu, ale stejně byl mnohem kvalitnější, než činoherní veledíla na velkých jevištích NDM). Témata to nejsou úplně růžovoučká a židle pekelně tvrdé. A je to smutné, protože malá scéna těm hercům svědčí a i divácí jsou na vyšší úrovni - nikdo se nekrmí, nahlas nevzdychá ani demonstrativně neodchází uprostřed prvního dějství z prostředních míst v přízemí.

(odkaz)Ferdinand, starý clown | 16. 6. 2017, 22:38

To JanaK

Není to tak docela pravda. Na dobrou činohru se chodí (a nejen do NDM), na dobrý balet taky (i když ne tak moc) a na dobrou, nejčastěji klasicky udělanou operu rovněž.

Muzikál by si zasloužil být samostatný jak finančně, tak prostorově i personálně.

Jenže v divadle je (podle zpráv nepřátel umění) spousta různých manažerů, tajemníků, produkčních atd. Krásní, povětšinou mladí lidé bez zkušeností, snažící se hlavně vyhovět "načalstvu" - jakýmkoliv myslitelným způsobem. Vytvářejí papíry, barevné excelové tabulky, maily a nařízení. Je prý těch lidí dvakrát víc, než je členů sboru opery.
Ale nejspíš jsou to jen pomlouvačné řeči.

(odkaz)Jana K. | 16. 6. 2017, 22:17

Pane Ferdinande, jak už jednou správně konstatoval pan Vojtěch (emeritní sólista opery NDM) zakopaného psa hledejme na Prokešově náměstí. Posledním normálním primátorem s VELICE živým zájmem o divadlo byl Ing. arch. Jiří Smejkal, tož tak. Jinak současnou funkci NDM nechápu!!! Ostraváci, a to nemyslím nějak hanlivě, jednoznačně preferují muzikál - tak ho mají, zbytek je nezajímá (klasický balet + opera), nebo je natolik blbé, že to ani nestojí za zmínku. Takže pod vedením Nekvasila plní NDM jakou funkci, nebo k čemu vlastně je?

(odkaz)Starý klaun Ferdinand | 16. 6. 2017, 21:49

To Jana.K:

Jistěže, ostravské nářečí (byť zčásti umělé) funguje nejlépe v Ostravě. To nikdo nepopírá. ALE! To divadlo, o kterém tady diskutujete je divadlo ostravské, pro ostravského diváka.

Představa, že tady bude houfně jezdit operní smetánka (čti snobové) z celé Evropy je nesmyslná od prvopočátku. Prostě "Není lidí!" jak kdysi pravil jeden rozhlasový ředitel a to na obou stranách opony. Skuhrat, že ostravské divadlo není světové je zpozdilost. Není světové a nebude.
Ale může (ba mělo by být) vynikajícím divadlem regionálním.

Ad dotace: Pro kamenné divadlo jsou nezbytné. Nikde ve světě pokud vím se bez donátorů repertoárové divadlo neobejde. Jenže (opakuji snad po padesáté) by měly být navázány na výsledky - tedy na návštěvnost. Ne v procentech třeba ze studiové scény, ale v tisících. A ne pro celý podnik, ale pro jednotlivé inscenace.

Podivili bychom se všichni, jak rychle by se změnil nejen repertoár a styl práce, ale i obsazení jednotlivých ansámblů. Dělat z divadla Kulturtägera lze jen částečně - pokud peněženka dovolí. Zbytek je zábava, o jejíž kvalitě rozhoduje PAN DIVÁK.

Dotovat PRÁZDNÁ sedadla je zhůvěřilost. Ale pohrdání platícím divákem je prostě obrovská namyšlenost.

(odkaz)Jana K. | 16. 6. 2017, 17:31

Nikdy jsem moc nepochopila, proč se Ostrava neustále štítí češtiny... Nebude to nakonec tím, že má Ostrava poněkud klamný dojem, že je světová, že do ní jezdí davy turistů a fanoušků opery a že místní publikum miluje italštinu? Ono by vůbec nebylo na škodu, kdyby už "někdo" ty Pražáky Macury a spol. probudil a naučil je uvažovat mozkem. Takže pro pány ng. Pražáka, Ph.D. a Ing. Macuru, MBA - do Ostravy turisté nejezdí a do ostravské opery obvykle nezavítají ani ti obchodní cestující, chceme-li manažeři ubytovaní v Hotelu Imperial.
A když bych se ještě vrátila ke včerejší premiéře, tak velkou výtku mám k režii pana Havelky. Inscenace působí lacině a nepropracovaně a v případě, že s ní hodlají jezdit po kulturácích, tak ať řeknou na plné koule, že je ostravská opera u konce a od září zde máme kočovnou operní společnost Nekvasil spol. s r. o., která má formální sídlo na Smetanově náměstí.

(odkaz)Pastor Nilson | 16. 6. 2017, 17:12

Nabídka půjčky

Potřebujete půjčku, abyste mohli platit účty nebo začít podnikat? Můžete mě nyní kontaktovat pro více informací. Pastornilson552@gmail.com

(odkaz)Dušan | 16. 6. 2017, 15:25

Všechny komické opery by se měly dávat v českém překladu. Nechápu, proč se v češtině nedávala třeba Italka v Alžíru v sezóně 10/11. "Bo je to taková móda", dávat ji v italštině.
Ostatně, když před nedávnem v Opavě provedli průzkum mezi diváky s dotazem, zda chtějí Lazebníka v češtině nebo v italštině, zvítězila čeština.
Jen, aby ten nový Nohavicův překlad byl vskutku tak mistrný, jak se o tom píše. Na lazebníkovském koncertě v minulé sezóně se zase ten jeho překlad od mistrovského překladu V. J. Novotného moc nelišil. Uvidíme v pondělí.

(odkaz)Jana K. | 16. 6. 2017, 11:32

Dotace, dotace, dotace!

Ale pane Ferdinande, zase se shodneme. Jak vidno, uběhlo pár let a my se nakonec skamarádíme :-/

Ona ta kulturní Ostrava ve skutečnosti není kulturní ani za nehet, ale stokrát vyslovená lež se po sto prvé stává pravdou. A být v čele Ostravy Kajnar, tak nám bud tvrdit, že JFO nikdy nebude na úrovni vídeňských či berlínských filharmoniků a proto ta cesta s Kotíky je ta nejlepší.

A potom, já nikdy nezapomenu na chování soudružky Spisarové, která v době causy Golat, rychle přispěchala s pamfletem o zatuchlých režiích pana Golata, který dokonce osobně přečetla v Českém rozhlase!!!

To Trojhalí jim přeji - akustické peklo. (Možná bych uzavřela smlouvu s Městskou nemocnicí Ostrava, protože v halách je vedro na padnutí - hrozí kolapsy!!!)

(odkaz)Jana K. | 16. 6. 2017, 11:21

Ale pane Ferdinande,
možná že jsem blbá, škaredá a určitě i stará ženská, ale paměť mi ještě slouží. Takže pro připomenutí: nebyl to náhodu ten samý Nekvasil a BOHUŽEL i pan Jindra, kteří po svém nástupu do vedoucích funkcí vyslov. Nohavicovi, resp. jeho přebásněným operám jednoznačné velké STOP?! Nebyl to náhodou Nekvasil, který tvrdil, že Nohavica nesplňuje jeho poetiku či poetiku NDM? Jinak pár faktů: já osobně udavače z Těšína nemůžu ani vystát, a jeho fušování do opery neuznávám, ale respektuji divácký zájem ve stylu "pani pokládni, my ideme na toho Nohavicu" natož paní pokladní odpovídá "pane, promiňte, ale my tady žádného Nohavicu nenabízíme, vy asi myslíte operu s přebásněným libretem od pana Nohavici, že?" natož pán u poklady "Kurva, dej nam listky na toho Nohavicu a neser!"... Nohavicovo fušování do opery je vesměs pozitivně přijímáno pouze na Ostravsku a každé hostování mimo zdejší region dopadlo spíše fiaskem - pamětníci vzpomenou na legendární vybučení ve Stavovském divadle (Národní divadlo Praha), nebo na více než vlažné přijeté v olomouckém Moravském divadle, nebo skoro až nepochopení v opavském Slezském divadle. Včerejší premiéra se mi nelíbila - mám velké výhrady k pěvecké technice Veroniky Holbové, mám výhrady ke ztěžklému a unavenému hlasu Svatopluka Sema, mám výhrady k tomu aby Eva Dřízgová zpívala jednou služtičky a podruhé naprosto úletové hlavní role. Orchestr předvedl nesoustředěnost, nestylovost, nedbalá tempa. Celkově tomu čouhala sláma z bot. Konec konců, po odchodu pana JIndry je ostravská opera provinčním mini souborem par excellence.

(odkaz)Clown Ferdinand | 16. 6. 2017, 8:58

Dotace, dotace. dotace!

Nechte paní Spisarovou a pana Kotíka na pokoji. Ať si organizují, co chtějí.
S jednou podmínkou - za vlastní.

(odkaz)Ferdinand, starý clown | 16. 6. 2017, 8:55

...propagace textů Nohavici...

NDM využívá popularity a úspěchů písničkáře, který vyprodá svůj koncert kdykoliv a v jakémkoliv prostoru za pár hodin. O něčem takovém si náš operní dům může jen nechat zdát.
Takže je to přesně naopak: Nohavica a Havelka jsou taháky pro NDM. Nohavicovy texty po jeho úspěších v Donu Giovannim a Cosi fan tutte nechtěli, prý se jedná o znevážení opery - ale časem svůj postoj přehodnotili. Neboli závan zdravého rozumu.
(Kéž by takové závany ráčily pokračovat...)

P.S.: Obecenstvo se při komických operách které přebásnil/přeložil výše zmiňovaný srdečně směje. Často se tak stávalo i včera. To by se asi u "komických oper" stávat nemělo, že? Opera je přece zatraceně vážná věc a divák jde do divadla proto, aby se poučil a vzdělal, ne aby se smál a bavil jak pako, není-liž pravda paní Jano.K?

(odkaz)??? | 15. 6. 2017, 15:35

Rozhovor Spisarová/Bátor

Obejdou se bez JFO. Bude nový orchestr ONO, kam bych přidal
do názvu ještě dvě písmenka aby to mělo ten správný ostravský říz.
Bude také nový prostor, kde budou provozovat tu správnou světovou hudbu.
Stařík Kotík nám doslova mládne pře očima. Taková světová produkce tu
ještě nebyla. Doslova zacloní slavné ostraské Colours.

Zobrazen 1. až 20. příspěvek z 6864