Diskuze k článku Černá kostka vstává jako Fénix z popela

Pravidla pro psaní příspěvků do diskuzí na OstravaBlog.cz

1. Diskuze slouží k vyjádření názoru k tématu a obsahu článku.
2. Vítáme věcné příspěvky, které přináší nové a další informace, vlastní pohled nebo zkušenost.
3. Diskuze neslouží k napadání a osočování autora článku, redakce OstravaBlogu a dalších diskutujících. Stejně tak neslouží pro vkládání urážlivých, xenofobních a reklamních příspěvků.
4. V diskuzi můžete vyjádřit svůj názor, nikdo Vám však na něj – a autor článku a redakce OstravaBlog.cz obzvláště – není povinen odpovídat nebo Vám cokoli vysvětlovat.
5. Pište, prosím, s diakritikou a snažte se alespoň částečně dodržovat ustálený český pravopis.
6. OstravaBlog.cz je soukromé médium a záleží na jeho vydavateli, zda vůbec a za jakých podmínek umožňuje pod články diskutovat.
Odesláním svého příspěvku souhlasíte s těmito pravidly – pokud s nimi nesouhlasíte, svůj příspěvek, prosím, neodesílejte. Při nedodržení těchto pravidel může být Váš příspěvek částečně, nebo zcela vymazán.

Tato diskuze není redakčním obsahem. Příspěvky v diskuzi vyjadřují názory čtenářů. Redakce OstravaBlog.cz nenese za zde zveřejněné příspěvky žádnou odpovědnost.




(odkaz)? | 3. 1. 2017, 14:51

To se vyhodí jen tak 10 milionů na jakési podivné ověření proveditelnosti?
Co to sakra je? Způsob, jak utratit zbytečně peníze, které by bylo možné
investovat jinde - dětem, starým např.???? Neskutečný bordel je v té
Ostravě.

(odkaz)jarnemec | 3. 1. 2017, 11:18

Kraj dá 10 mil. (resp. 20 mil.) na ověřeni proveditelnosti stavby Černé kostky, která stála zatím 48 mil. a měla stavební povolení, ale nekontaktoval tvůrce...

Z rozpočtu kraje na období 2017–2018:

"Finanční prostředky jsou určeny na studii pokračování přípravy
záměru vybudování sídla a provozního zázemí Moravskoslezské
vědecké knihovny v Ostravě, příspěvkové organizace, která sídlí od
roku 1951 v provizorních podmínkách v najatých prostorách Nové
radnice v Ostravě.
Studie zhodnotí stávající přípravu výstavby knihovny (projekt
architektů Kuby a Pilaře) a navrhne optimální variantu pro novou
knihovnu.
Následně budou finanční prostředky použity na zajištění vlastní
přípravy akce."

(odkaz)Jana K. | 24. 12. 2016, 14:01

A že by v Ostravě vzniklo něco hodnotného (myšleno architektonicky hodnotného, významem přesahující území ČR) a nákladově neosekaného, tak na to já už nevěřím. Nová knihovna v Ostravě možná vznikne, ale zase se bude upachtěně šetřit (a odklánět) a ve výsledku to dopadne jako všechno v Ostravě. Ostrava nemá historii, nemá dobře usazené středostavovské rodiny. Ostraváci mají plnou hudu keců, ale ve výsledku skutek utek a chovají se a myslí jako maloměšťáci. (A to ty maloměšťáky urážím, když se podívám jak vypadá Příbor, Nový Jičín, ale i Opava, Litomyšl atd. ap.)

(odkaz)Jana K. | 24. 12. 2016, 13:41

Jenže odpovědnost komoušů typu Babky a spol nula. Já když si vzpomenu, kolik bylo křiku kolem DOV, kdo všechno Vás, pane Jaroslave, sprostě napadal, nazýval Vás holým zadkem, nebo jak Jůza a ten senior roku ze Sokolské doslova servilně sekundov. Piperkové a spol., a způsob. tak vznik paskvilu jménem Městská galerie Ostrava (PLATO)v DOV... A výsledek? Desítky mil. Kč odplulo do DOV a městská galerie bude (snad) v jatkách, které už nejsou žádnou památkou a vůbec bych se nedivila, že by to tam dopadlo jako ostravský hrad. Ostrava je městem naprosto promarněných příležitostí. Ve městě, ve kterém bylo 220 uhlí nezbylo nic., jen smog a otřesná skladba rezidentů. Současná Ostrava působí jako zničená stařena, jako odhozené, opotřebované nic. (A nejvíce je mi líto Jirky Surůvky, který za tu městkou galerii bojoval více než patnáct let a dnes je totálně mimo hru. Ale ani se mu nedivím - s bolševiky, ať už latentními (StB ANO) nebo skutečnými (StB ANO), slušný člověk nemluví. )

(odkaz)jarnemec | 24. 12. 2016, 1:49

Černá kostka – příprava dokumentace pro novostavbu vědecké knihovny za 10 milionů korun. No kdyby to politici z ČSSD a KSČM (Palas, Babka, Novák atd.) nesmetli před lety ze stolu, nebo aspoň prodloužili stavební povolení, mohlo se to ušetřit...

http://ostrava.idnes.cz/krajsky-urad-moravskoslezsky-kraj-vedecka-knihovna-fyh-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161223_2294706_ostrava-zpravy_jog

(odkaz)jarnemec | 1. 12. 2016, 0:04

Vláda České republiky 23. 11. 2016 schválila usnesení o Koncepci rozvoje knihoven v České republice na léta 2017–2020, kde v bodě 5.8. je uvedeno: „Podporovat výstavbu nových budov Vědecké knihovny v Olomouci, Krajské knihovny Vysočiny, Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě.“ http://ukr.knihovna.cz/koncepce-rozvoje-knihoven-cr-na-leta-2017-2020/

(odkaz)jarnemec | 8. 11. 2016, 11:22

zásadní problém...

"kde budou parkovat stovky aut návštěvníků kulturáku a divadla P.Bezruče. Pokud nějaké parkoviště vznikne, tak jenom placené. " http://ostrava.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A161105_2284202_ostrava-zpravy_jog

(odkaz)jarnemec | 7. 11. 2016, 11:32

Černá kostka v Ostravě má šanci. Nové vedení kraje opráší starý plán

Zdroj: http://ostrava.idnes.cz/cerna-kostka-vedecka-knihovna-ostrava-dxj-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161105_2284202_ostrava-zpravy_jog

(odkaz)jarnemec | 21. 10. 2016, 23:03

To není černé sklo, jen tak mimochodem. Což jde vidět na vizualizacích, viz http://cernakostka.cz/index.php?o-knihovne=o-knihovne

Fotografie modelu nadzemní (menší) části lze vidět zde: http://cernakostka.cz/index.php?petice=reakce&detail=16

(odkaz)Jana K. | 20. 10. 2016, 20:23

V Brně se staví především koncertní sál a jedna knihovna (FF MU) by nám mohla být vzorem. Pro takovou VŠB či OU nedostižný sen. (Hlavně, že si někteří rektoři a bývalí rektoři staví baráčki (y) a taková aula VŠB vypadá jako hypermarket. Brno je architektuře úplně někde jinde.)

(odkaz)vilma | 20. 10. 2016, 20:13

Černá kostka se mi nelíbí, ale vědecká knihovna by v Ostravě být měla. Nějaká
hezčí, Co je hezkého na černém sklu -sklo a sklo a nic víc.
Prý se staví nová knihovna v Brně, nevíte někdo jak bude vypadat?

(odkaz)jarnemec | 18. 10. 2016, 14:39

Nová koalice ANO, ODS a KDU-ČSL v Moravskoslezském kraji chce oprášit projekt Černé kostky v Ostravě, tedy stavby Moravskoslezské vědecké knihovny za zhruba miliardu korun. ČTK to dnes řekl budoucí hejtman Ivo Vondrák (za ANO). Knihovna funguje desítky let v provizorních podmínkách. Projekt už byl připraven v roce 2009, ale vedení kraje v čele s hejtmanem Jaroslavem Palasem (dříve ČSSD) tehdy peníze z Evropské unie určené na knihovnu použilo na jiné projekty. Pak i vláda zrušila přislíbenou dotaci.
Černá kostka, stavba s černým skleněným pláštěm, připomínajícím uhelnou briketu, by měla vyrůst na pozemku naproti Domu kultury města Ostravy. „Předpokládáme, že tento projekt znovu otevřeme,“ napsal k Černé kostce Vondrák na svém twitterovém účtu.
Shodu chce najít i s vedením ostravského magistrátu, který řídí primátor Tomáš Macura (ANO). Vondrák plánuje společná jednání krajské a městské rady. Na nich by takové projekty chtěl probírat. „Měli bychom projekty jako je projekt Černé kostky společně podpořit,“ řekl Vondrák ČTK.
Vondrák osobně projekt vědecké knihovny považuje za hodně důležitý. „Je škoda, že se ho dosud nepodařilo zrealizovat. Ostrava je dnes univerzitním městem. Desetinu obyvatel tvoří studenti. Myslím si, že vědecké knihovny jsou něco, co je centrem nejen vědy ale i kultury,“ řekl.
Moravskoslezská vědecká knihovna působí již více než 60 let v provizoriu. Od svého založení v roce 1951 sídlí v pronajatých prostorách Nové radnice v Ostravě. Instituce spravuje přes milion svazků, které jsou vinou neexistence odpovídajícího sídla umístěny na pěti místech Ostravy, což není z provozního hlediska příliš ekonomické. Některé budovy jsou navíc nevyhovující a knižní fond v nich chátrá.
Původně měla nová budova, Černá kostka, stát naproti Domu kultury. V roce 2009 ale od projektu kraj ustoupil, což vyvolalo nesouhlas části odborné i laické veřejnosti. Později se začalo hovořit o tom, že knihovna vznikne v areálu industriální památky Dolních Vítkovic. Končící hejtman Miroslav Novák (ČSSD) záměr loni představil ministrovi kultury Danielu Hermanovi (KDU-ČSL). Ten projekt označil hodný 21. století. Proti postupu hejtmanství se ale znovu ozvala odborná veřejnost, které se nelíbí například, že by knihovna byla na pozemku soukromé firmy.
Podle odborníků by navíc knihovna měla být umístěna blíže centru města, aby se zastavilo jeho vylidňování. „Toto rozhodně neodpovídá projektu 21. století. Navíc v dnešní době by takové projekty neměly vznikat bez architektonické soutěže. Což by v tomto případě tak nebylo,“ řekla ČTK členka Okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu Ilona Rozehnalová.
Nynější změnu kursu ona i další zastánci Černé kostky uvítali. „Považuji to za velmi rozumné. Černá kostka je nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak knihovnu, o kterou usilujeme už 12 let, postavit. Projekt je hotový. Stačí obnovit stavební povolení a zajistit financování,“ řekla.

http://cernakostka.cz/index.php?petice=ohlas&detail=160

(odkaz)Coppola | 18. 10. 2016, 13:41

Výborná zpráva. Doufám, že to tato krajská vláda skutečně splní a dotáhne aspoň do fáze výstavby, když už se bude stavět tak to pak už bude nějaký ten budoucí Palas těžko zastavovat...

A k té potřebnosti knihovny v dnešní převratné době... V dnešní době je možné vše koupit v e-shopech, proč tedy lidi nakupují v obchoďácích? Je možné jakékoliv filmy nakoupit nebo ukrást na internetu, proč tedy lidi chodí do kina? Vše je to přeci zbytečné, dnešnímu modernímu člověku přeci stačí tablet a připojení na internet...

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 22:58

Na dotazy novinářů uvedl, že zatímco v případě plánů na velkou průmyslovou zónu v prostoru někdejšího Dolu Barbora u Karviné má spíše pochybnosti, tak naopak hodlá oživit projekt vědecké knihovny, takzvané černé kostky.

Zdroj: http://ostrava.idnes.cz/koalicni-smlouva-moravskoslezsky-kraj-fcp-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161017_155458_ostrava-zpravy_jog

(odkaz)Jana K. | 17. 10. 2016, 20:41

Já jsem se nikdy nesmířila s tím, že MSVK spadla pod kraj. Vždy jsem ji vnímala jako instituci státní, s celostátním významem Ale bohužel, zásluhou klasické ostravské předposranosti a neschopnosti zalobbovat, ze Státní vědecké knihovny nám vznikla knihovna krajská (podobně jako z GVOU, která měla být podle mého názoru také státní, resp. spadat přímo pod Ministerstvo kultury). Takže aby byl jasno, vyjádřila jsem se neobratně. Správná to mělo znít: "Zasílat povinné výtisky do MSVK se vztahuje pouze na tituly vydané na území Moravskoslezského kraje."
Milý pane Jaroslave, když si uvědomíme, že nejpodstatnější vydavatelství jsou v Praze a Brně a rovněž věda se dělá převážně v Praze a Brně, tak co z toho asi vyplývá? Že z MSVK je spíše "oblastní" knihovnou a má strašně moc vnitřních neduhů. Ale nechme toho. Jde vidět, že jste tam moc nechodil. Já to tam znám dobře.

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 19:14

Tak on už Moravskoslezský kraj není součástí Česka (České republiky)? Hm...

Myslím, že vaše dojmologie již přesahuje reálný rozměr ;-)

Regionální literatura: "MSVK se jako krajská knihovna zaměřuje na získávání a uchovávání regionální literatury. Základem regionálního knihovního fondu jsou publikace doplňované tzv. povinným výtiskem. Jedná se o knižní tituly vydané na území Moravskoslezského kraje." http://www.svkos.cz/informace-o-knihovne/knihovni-fond/clanek/regionalni-literatura/

(odkaz)Jana K. | 17. 10. 2016, 17:17

V Česku není povinnost zasílat MSVK povinné výtisky. Takže v tom jsem měla pravdu. A to že tu povinnost řada regionálních vydavatelů obchází je věc druhá. (Mj. impaktovaných časopisů vycházejících v Moravskoslezském kraji je minimum, resp. dají se spočítat na jedné ruce. )

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 16:51

V tomto příspěvku jste nepsala pravdu: http://ostravablog.cz/komentare/cerna-kostka-vstava-jako-fenix-z-popela/diskuze/#prispevek44396 Snad jsem to dostatečně dokázal. A je úplně jedno, zda někteří vydavatelé svou povinnost plní nebo ne. To je na úplně jinou debatu.

Vzhledem k prostorovému provizoriu a dalším okolnostem věřím, že stav současné knihovny není ideální.

(odkaz)Jana K. | 17. 10. 2016, 15:59

Vy jste v některých věcech velkorysý, pane Jaroslave, ale sjedete do suterénu malosti a jde vidět že Vám ta vysoká škola sakra chybí. Tak jo, přistoupím na ty Vaše paragrafy, ale to by potom taková OU musela dostat pokutu v řádech miliónů, ne-li desítek miliónů. Přestaňte, prosím, pane Jaroslave! Já s Černou kostkou souhlasím, ale je fér si přiznat, že MSVK má velké (!) problémy, co se zaměstnanců a jejich odbornosti týče. Chodila jsem tam (záměrně používám minulý čas) více než 35 let. Takže vím své!!!

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 13:27

zpět ke knihovnám - budovám: http://architizer.com/blog/national-libraries/

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 12:58

Zákon č. 37/1995 Sb.:
§ 3 (1) d) "jeden regionální povinný výtisk [...] místně příslušné krajské knihovně podle sídla vydavatele."

§ 5 (3) "Krajský úřad uloží vydavateli, který neodevzdal povinné výtisky podle § 3 tohoto zákona, pokutu do výše 50000 Kč."

(odkaz)Jana K. | 17. 10. 2016, 11:57

Musí leda tak umřít. V reálu se nic takového neděje a já to celkem schvaluji, protože těch musí je už tolik (ve všech oblastech), že škoda slov. A dokud se budou zaměstnanci MSVK chovat tak jak se chovají, tak bych tam také nic nedávala. (Věřím, že chování je způsobeno jejich otřesným zázemím a potom i tím, že jsou stále zaměstnanci z minulé doby, kteří se neumí chovat.)

MSVK se v minulosti zaměřovala na technické, částečně i medicínské obory. V mnoha dalších oblastech velmi často zaostávala a zaostává a pro mnohé společensko-vědní obory je krajně nedostačující. Celkově je to dáno i tím, že VŠB je taková polovysoká škola a OU je kapitolou sama pro sebe. Nicméně by nebylo na škodu zahájit myšlenku na fúzi mizerní Univerzitní knihovna OU a v mnoha oborech nedostačující MSVK. Na závěr si neodpustím poznámku,že byla velká chyba, že vědárna s GVUO přeš.pod kraj. Obě instituce měl spravovat stát. Ale to jsem zpátky u té ostravské předposranosti a neschopnosti cokoliv vyjednat.

(odkaz)jarnemec | 17. 10. 2016, 10:44

Pokud je vydavatel z Moravskoslezského kraje musí dát povinný výtisk Moravskoslezské vědecké knihovně v Ostravě, viz zák. odkazovaný v mém předchozím příspěvku. Nebo viz http://www.svkos.cz/informace-o-knihovne/knihovni-fond/clanek/povinny-vytisk/

Mimochodem novinky ve fondu najdete zde: http://www.svkos.cz/informace-o-knihovne/knihovni-fond/clanek/novinky-ve-fondu-knihovny/

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 23:57

Místní produkci dost sleduji a vědárně z ní nenajdete skoro nic. A to že tam jsou třeba "Vaše" Dělnické kolonie, nebo ty na kterých jste se graficky podílel, ještě nic neznamená. To je spíše důkazem toho, že máte pět pohromě a na tyto "detaily" nezapomínáte.

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 23:49

Oznámení je jedna věc a povinné zasílání věc druhá. MSVK už ani nemá finanční zdroje, aby ty lepší odborné věci kupovala. Takže vždy záleží na vydavateli, ale i na samotném autorovi (!), do jaké míry je osvícen a knihovně ten daný titul poskytne zdarma - jako dar. Bohužel, mezery v MSVK začínají být čím dál tím větší.

(odkaz)jarnemec | 16. 10. 2016, 23:36

Moravskoslezská vědecká knihovna je příjemce tzv. povinných výtisků, viz https://www.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/oddeleni-periodik/povinny-vytisk/prijempv a https://www.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/oddeleni-periodik/povinny-vytisk/zakonypv Pokud to zjednoduším, je-li vydavatel místní, dává zdarma výtisk místní "vědárně" a všem ostatním má povinnost vydání publikace oznámit.

@ Alex: Nedá se říct, že váš názor nesnáším. Aneb klidně si mějte svůj názor, klidně ho pište, hlásejte. Prostor zde máte. Prostor je tu pro každého.

@ Krmič: Uživatel vědecké knihovny nemusí být vědec. Pokud nejste tyto informace schopen najít, tak zkuzte použit nějaký ten vyhledávač, když už je knihovna na h***, jak tvrdíte. Nebo si zkuste do té provizorní ostravské knihovny zajít, pár publikací tam mají. ;-)

(odkaz)Starý klaun Ferdinand | 16. 10. 2016, 23:36

Na Marsu, pane Krmiči!

To ovšem vysvětluje úplně všechno! [;>D

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 23:27

Na Marsu, pane Krmiči!

(odkaz)Ferdinand, starý clown | 16. 10. 2016, 21:58

Pár slov stranou:

Tištěná forma informací je sice zastaralá, ale nepodléhá trendům "moderního kódování". Často je třeba předělávat celé rozsáhlé archivy, protože formát dat už není "moderní" - nejsou už programy, přístroje, nosiče. U psané informace to šlo velmi zhruba od hliněných destiček přes papyrus, pergamen na papír. I tak máme dnes potíže se čtením pár tisíc (set) let starých informací.
===
Při tempu rozvoje techniky, který je nejčastěji veden snahou prorazit na komerčním trhu (např. nové a nové kodéry videa) jsou pokusy o nějakou rozumnou "normalizaci" předem ztraceny - komerční zájmy vše převálcují.
A snadnost digitalizace jakéhokoliv obsahu (text, obrazy, zvuk, video) vede k tomu, že se plní disková pole všech možných úložišť ("cloud") nesčetněkrát dublovanými informacemi, jednak informacemi marginálními i zcela zbytečnými, balastními. Je čím dál tím těžší se v nich vyznat - natož ověřovat jejich pravdivost.
===
Někdy si říkám, že to středověké ruční opisování knih mělo něco do sebe. Opisovalo se jen ty nejpotřebnější, nejužitečnější.
===
Kostka mi spíše než Kaabu připomíná mimozemský černý kvádr z Kubrickovy Vesmírné Odyssey. Vstup do jiného vesmíru.
A nic podobného tady nemáme - snad jen "zábavní centrum Nová Karolina". Ale ta mi připomíná několik použitých krabic složených na dvorku, aby nepřekážely. Měřítko 1:75.
Projekt lázní nebo tropického skleníku vytápěného podzemními vodami na tomto prostranství dokonale zapadl do zapomnění. A to ještě nebyla Ostrava v pr..i, jak obvykle píše vševědoucí nick Jana K.

(Taky ten projekt nakreslili "blbí Poláci", že? Máme přece vlastní architekty, no ni?)

(odkaz)krmič | 16. 10. 2016, 21:58

Jana K.
Takže ta knihovna je tedy tím tuplem na ho... :-)

Ale já jsem se ptal kde vy publikujete.

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 21:34

to Krmič

Když někdo publikuje v impaktovaných časopisech, tak předpokládám že je minimálně Ph.D. a takový člověk by mohl vědět, že v Česku není povinnost zasílat výtisky s ISBN či ISSN do Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě.

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 21:26

Ne, pane Alexi! To s ideologií nemá nic společného. Já jsem se pouze pokusila napojit a na Váš styl uvažování a začala fantazírovat: na co vlastně větší Dům umění (GVOU), když průměrnému Ostravanovi je nějaká galerie ukradená, na co vlastně koncertní sál pro JFO, když máme vítkovickou halu, vítkovický plynojem a Dům kultury, na co vlastně NDM, když jsou jsou přenosy z MET, nebo z Velkého divadla v Moskvě, na co několik činoherních souborů, když jednou za měsíc přijede Zounar, Vašut a další šmíra a na co ZOO, když z toho smogu nám všechny zvířata dříve nebo později pozdechají. Aby bylo jasno, pane Alexi! Ostrava měla 220 let uhlí a a když se ohlédnete, tak nemá nic. Nebýt Prokeše (Nová radnice) a paradoxně Pešky (Palác kultury a sportu - dnes zásluhou Štěpánka s spol. je z něho ohavné vrabčí hnízdo), tak nemá ani tyto dva "symboly", které z Ostravy dělají, alespoň v náznaku, velké město. Já tu kostku vnímám jako symbol, jako něco, co Ostravu mohlo posunout dále a připadá mi 100x smysluplnější než naprosto zvrhá DOV, která nás v brzké době finančně zrujnuje!!!

(odkaz)krmič | 16. 10. 2016, 21:21

buranství?

Jana K., jarnemec - vy publikujete v impaktovaných časopisech?
Jen tak,abych měl představu kdo je tady vědec (neb přece má jít o VĚDECKOU knihovnu).

(odkaz)Alex | 16. 10. 2016, 20:49

ad Černá kostka - Kába

Jarnemec a Jana. K jsou příkladem české nesnášenlivosti s jinými názory. Kdo nemá jejich názor, je nepřítel a hned ho nálepkují. Pan J. si přečetl, co napsal Černý o čecháčkovství a tak to teď všude používá, když není "po jeho". Kdo nemá jeho "rozhled", je měšťák a čecháček. Argumentujete nikoli věcně, nýbrž ideologicky. Jednoduchý člověk. Byli byste vzornými svazáky v 50. letech, také byste omílali fráze, jako to děláte teď. Prostě komu se ta kostka nelíbí, kdo má jiné představy, dostane cejch. Vy jste ti jediní majitelé pravdy.
V Ostravě léta nejsem, působím jinde, ale pokud bych se měl za sebe vyjádřit, tak bych Ostravě podobnou zrůdnost nepřál.

(odkaz)jarnemec | 16. 10. 2016, 20:25

Oni nevystupují jako burani, oni jsou maloměští burani, čecháčkovského typu (dle definice Václava Černého) ;-) Ale co už, je to tak a co naplat.

Knihovna v dnešní době je potřeba. Bohužel podobní lidé jako Novák, Babka, Palas, bohužel i Kajnar a v této diskuzi např. aka Krmič či Alex tuto skutečnost nechápou. Dívají se na svět omezenou škvírkou své neznalosti či nechápavosti potřeb dnešního světa.

Snažím se jim zde obzory rozšířit, ale u některých je to jednoduše marné. Nevadí. Čas je neuprosný a jedině běh času ukáže, kdo má pravdu ;-)

(odkaz)Alex | 16. 10. 2016, 20:22

odpověř pro zachránce světa "otazník"

Jste ukázkovým příkladem toho, že v internetové diskusi nikdy nemůže jít o soutěž argumentů. Takže jinak. Dnes někde proběhla zpráva, že v době studené války u nás bylo 15 cílů pro nukleární zbraně. Vše se vyvíjí, zvlášť v tom "dnešním rozdrbaném světě", jak to hodnotíte. Dnes jich asi rozhodně míň nebude, jenže míří na nás z jiné strany. Tak se musím - abych se držel vaší logiky - také zeptat, co s tím chcete jako zachránce světa dělat? Co budete dělat, až nebude dodávána elektřina, nebo nepoteče voda? Internet nemusí být, nemusí být dodávka elektrické energie, nemusí být spousta věcí, ale tak se uvažovat nedá. Jsou sice lidé připravující se na život po kolapsu civilizace, ale to je naivní představa o způsobu trvalého přežití. Když nepůjde internet, nebude hloupých diskusí, peticí a debat v antikvariátu, lidé se budou sakra muset starat. Tedy pokud budou existovat. Nějaká černá kostka jim bude s prominutím u prdele. Vycházím proto z toho, co je. Neznáte ono rčení "kdyby byly v ř.... ryby.....". Tak asi tak.

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 19:57

Pan Alex zase provokuje a je rádo by za světáka, který publikuje o s to šest :-/ (Mj. když jste takový světák, tak ta Vámi uvedená povinnost zasílat povinné výtisky pro ostravskou vědárnu (dnes Moravskoslezská vědecká knihovna) neplatí - vše probíhá asi tak, že má-li např OU nějakou hodnotnou publikaci s ISBN, tak ji autor/autorka vezme pod paži a pěkně ji tam odnese /nebo zašle a příslušná pracovnice mu/ji poděkuje za dar...) A celkově mi přijde, že s panem Krmičem vystupujete jako pěkní burani, protože budeme-li uvažovat jako vy dva, tak Ostrava nepotřebuje nic - pouze zhasnout a utéct. Pravda, někteří na tom zdárně pracují.

(odkaz)? | 16. 10. 2016, 19:38

Jo a co budete dělat Alexi když nebude dostupný internet. I to se může
v dnešním rozdrbaném světě stát nebo ne? Podle mě k tomu jednou musí
dojít, tak jako začal, tak i skončí. Pro záchranu světa, jak jsme ho znali.

(odkaz)Alex | 16. 10. 2016, 19:10

Je toto vůbec zapotřebí?

Dnes se produkuje obrovské množství tištěných publikací, které nikdo nečte. Knihovny pak v určitých intervalech vyřazují část svého fondu, protože žádný prostor není nafukovací. V Česku je povinnost zasílat povinné výtisky na desítky knihovnických institucí, je to zbytečné, protože časem se z toho spousta stejně vyřadí a úplně stačí Národní knihovna ČR a pak snad ještě dvě knihovny, kde bude pro futuro vše, co kdy vyšlo a co ještě vyjde. Pokud nebude určitá publikace digitalizovaná a přístupná on line, není problém objednat tam, kde je a dojde - za malý poplatek - mailem. Třeba článek z nějakého odborného časopisu. Abychom si rozuměli - není řeč o beletrii. Za dva roky mám dva články v impaktovaných časopisech, a v obou případech to je časopis elektronický (nejde o "společenské vědy!") Snad 90 procent vědeckých časopisů je dnes v e-formě. Metody publikování odborných textů se změnily! A s tím i role knihoven. Ostravská "Kába" nikdy nebude mít fond jako NK ČR, kde je skutečně vše, co u nás kdy vyšlo. V tom směru je zbytečná, ty stolečky ve studovně jsou z jiného světa. Služby knihoven využívám trvale, ale už 4 roky jsem fyzicky v knihovně nebyl! Čerpán z knihoven na dálku. Tištěnou knihu si koupím, jestliže jsem přesvědčen, že se k ní po přečtení ještě někdy vrátím. Jinak výhradně e-publikaci. Mladí již tak konzervativní nejsou, nemají problém číst v tabletu nebo čtečce. Z toho hlediska vidím tu ohavnou krychli jako zbytečnou věc. Že se to líbí v nějakém antikvariátu nebo architektům nemůže ještě ospravedlnit mrhání miliard z veřejných zdrojů. Jinak - knižní fondy se digitalizují strojově, zbytečná starost "kdo to udělá".

(odkaz)krmič | 16. 10. 2016, 18:02

Alex - bingo!

Ta Kaaba mě nenapadla, i když se mi Černá kostka od začátku nelíbila. Ale to sedí!
Bude to muslimům lichotit, nebo to budou brát jako rouhání? :-)
A asi má Alex pravdu i v tom ostatním.

No, snad na to nebudou peníze.

(odkaz)jarnemec | 16. 10. 2016, 16:30

Naopak, knihovna je v dnešní společnosti, v 21. století velmi potřebná.

Všichni ti, co mluví o tom, že knihovna není - v této době, v době internetu apod. - třeba, jen poukazují na svou neznalost. Ve vztahu k Černé kostce to řekl poprvé (v roce 2007 na půdě Ostravské univerzity) tehdejší primátor Kajnar.

Vždy si položím otázku a kde budeme mít ty miliony knih, kde budou uloženy? A kdo je všechny zdigitalizuje? Kde budou ty uložiště zdigitalizovaných knih a dalších budoucích dat? Kdo se o to všechno bude starat? Položili si tyto otázky i ti, co tvrdí, že knihovna nemá smysl? No a pak se podívám na všechny funkce knihovny v 21. století, které jsou komunitní a popularizační či informativní. A ta komunitní činnost bude možná ta nejdůležitější...

Knihovna není jen sklad knih. Pro inspiraci třeba tento článek (těch důvodů je více, ale pro začátek stačí tohle): https://www.respekt.cz/kultura/knihovny-by-dnes-mely-byt-informacnim-koucem

Dále doporučuji navštívit některou z moderních knihoven. Možná svůj pohled na funkci současné knihovny změníte. Ač chápu, že tyto slova může napsat jen člověk, který neníuživatelem knihoven.

(odkaz)Alex | 16. 10. 2016, 15:41

Je toto vůbec zapotřebí?

Ano, vše se na internetu najít nedá, nicméně digitalizace postupuje, části knihovních fondů dostupných on line se rozšiřují a za takových deset let - když ne vše, tedy skoro vše - půjde získat touto cestou. Opodstatnění proto mají velké knihovny jako depozita, nikoli jako místa, kde se vysedává ve studovnách u stolků s lampičkami. To za prvé. A zadruhé - nepřipadá vám ta černá kostka jako Kaaba v Mekce? Autoři se tou mohamedánskou svatyní uprostřed velké mešity buď přímo inspirovali, nebo je to jen náhoda. Ale ta knihovna by vypadala jako Kaaba (či Kába) zahalená do černého sukna, jak je ta svatyně známá. S tím ať jdou někam... Je to ale celkem zbytečná diskuse, i ten jásot inspirovaný volebními výsledky (jistě nebude projekt knihovny trvalou prioritou, přijdou obvyklé hádky, spory atd.) a penězovod z EU třeba vyschne. Jsou (a jistě přibydou) jiné starosti.

(odkaz)Jana K. | 16. 10. 2016, 14:33

Tomu nevěřím ani za nehet. Ostrava se řítí do další velké krize (i když podle mého názoru, v krizi je neustále), ale jak se říká - sliby nezarmoutíš. Člověka jen mrzí, že pan Macura je druhý Kajnar - hotový Baron Prášil. Jeden ha pozemku na Karolíně má hodnotu 53 miliónů apod. atd. Ostrava vědárnu potřebuje, ale tomuhle nevěřím ani za nehet.

Zobrazeny všechny příspěvky (44)