Ostrava, město polovičatých řešení

Pokus o definování nového ostravského specifika

21. 6. 2007, 9:42 | Komentáře | Dimitrios Vlasakudis

Ostravu máme spojenou s ledasčím. Třeba s industriálními památkami, Jarkem Nohavicou, určitými povahovými rysy zdejších lidí a mnohým dalším. To vše vytváří jistou specifičnost Ostravy. Dění za poslední dva roky mě ale utvrzuje v jedné věci – Ostrava je nově charakteristická i tím, že když se něco povede (aktuálně například to, že máme nové centrální náměstí), vždy je to jen na půl, s nedodělky a nedomyšleností.

Ostrava se v posledních letech zvedla. Nejde jen o různé rekonstrukce a zájem investorů, ale i o myšlení zdejších lidí nebo to, jak je Ostrava vnímána zbytkem Česka. Dělá se kus práce, ale takřka vždy to je jen na půl. Něco se povedlo, máme radost, ale přitom to není dotažené a dalo by se to udělat mnohem lépe.

Příklady? Není třeba chodit daleko. Na OstravaBlogu diskutovaná rekonstrukce Masarykova náměstí je sice skvělá (máme nové náměstí, o kus lepší než předchozí), na druhou stranu mohlo náměstí vypadat a fungovat výrazně lépe (proč vodotrysky s nasvícením končí večer tak brzy? Co jiného přiláká lidi do centra než toto? Proč jsou na náměstí tak malé stromy? Proč tam nikdo nevybírá odpadky? A tak dále). Máme náměstí za sto miliónů, ale vynaložit by se daly lépe. Další příklad: rekonstrukce Českobratrské ulice. Bezesporu záslužný projekt. Ale skutečně město, když na tom místě kdysi postavilo budovu konzervatoře, nevědělo, že za pár let bude dva metry od budovy, kde se zpívá, tančí a dělají koncerty, obrovsky frekventovaná rozšířená ulice? Budeme mít dobře fungující dopravu v centru města. Ale to, že se na daném místě před pár lety nemyslně postavila konzervatoř, která teď bude trpět, to nikdo neřeší.

Další příklady jen telegraficky: rekonstrukce nádraží Svinov, avšak doteď neřešené odporné svinovské mosty a přístup k nádraží; stavba nové lední plochy za desítky miliónů u Čez Arény ve Vítkovicích, ale chybějící peníze na 14 let plánovanou rekonstrukci Komenského sadů, kam přeci jen chodí více lidí, než těch, kteří budou bruslit; fungující průmyslová zóna Hrabová, ale šikana obyvatel Hrabové obrovským nárůstem dopravy, přičemž obchvat je v nedohlednu; množství cyklostezek, ale spousta z nich nemá návaznost nebo nikam nevede; soutěž dům roku, která „chce ukázat na úroveň staveb spíše očima občana“, přitom za poslední roky vyhrávají průmyslové objekty, ale to málo kvalitní architektury, která se v Ostravě dělá, nikdo neocení; modernizované letiště Leoše Janáčka (bývalý Mošnov), ale že stejně Ostravané létají z Brna a Ruzyně, protože z Ostravy létají tak čtyři linky denně, to už je kraji jedno.

Důležité je, abychom nebyli spokojeni aspoň s tím málem. Když se něco dělá, mělo by se to dělat pořádně. Pokud má Ostrava jako město dále vzkvétat, bude potřeba, aby Ostravané vyžadovali po těch na radnicích a úřadech kvalitu a nebyli spokojeni, že je aspoň něco. Stále připomínám – dokud si všichni Ostravané, nejen zdejší inteligence, při volbách nevzpomenou, kdo co z jaké politické strany dělá a jaké přehmaty a nesmysly se mu povedly, Ostrava pořád bude v půli cesty. Občanské aktivity kolem stavby hypermarketu v Porubě, kácení lipové aleje v Moravské Ostravě a oprávněná nespokojenost s novým Masarykovým náměstím ale ukazuje, že si zdejší lidé začínají všímat a že jim dění v Ostravě není lhostejné. Ještě že tak.

Diskuze | 65 příspěvků (poslední 9. 9. 2007, 12:13)