Baníkovští fanoušci bojkotovali speciální vlak, pojedou příště s námi?

OstravaBlog.cz zjišťoval podrobnosti o vypravování „fotbalových“ spojů

13. 8. 2009, 10:20 | Téma | Ondřej Stratilík, foto České dráhy

Speciálně vypravované vlaky pro fotbalové fanoušky, zvláště pro ty ostravské, jsou vítanou pomocí Českých drah ostatním cestujícím. Jenže co v případě, kdy fandové připravený vlak nevyužijí? Tak jako se to stalo letos v neděli 2. srpna, kdy hrál Baník v Olomouci.

Do vlaků přistavených na nádražích pro fotbalové fandy by běžný cestující nastoupil zřejmě jen v pominutí mysli. Sám jsem před sedmi lety z Brna s baníkovci jel (ze zápasu cestovali běžným rychlíkem) a třikrát zatažená záchranná brzda, samozřejmě kromě dalších výtržností jako láhve lítající z oken, je dost silnou vzpomínkou. Tohle si zřejmě uvědomují i samotné České dráhy, a tvoří tak speciální spoje.

„Tyto vlaky vypravují České dráhy na vlastní podnikatelské riziko po dohodě s policií,“ přibližuje mluvčí drah Kateřina Šubová. Zajímá mě, jak se určuje, na který zápas speciální souprava vyjede. „Vždy je to na doporučení policie. Kritérií je více. Atraktivnost zápasu, stav daného mužstva v žebříčku, čas, den, počasí, místo konání a s ním související dostupnost,“ reaguje mluvčí. „Podle předpokládaného počtu cestujících jsme schopni odhadnout, zda postačí posílit běžnou frekvenci, nebo vypravit speciální vlak.“

Chceme lepší vozy

V neděli 2. srpna se ovšem zmýlili. Vlak z Ostravy využilo zhruba deset fandů, ostatní jeli buď jinými spoji, nebo se do Olomouce dostali po vlastní ose. Navíc hodně fanoušků zůstalo doma, protože Sigma jim dala k dispozici jen něco přes 450 lístků. „Proč by jel někdo vlakem, který jede do Olomouce tři hodiny,“ reaguje na dotazy OstravaBlogu.cz anonymní pisatel z diskuzního fóra Chachari.cz. „Není lepší jet dříve, někde něco sníst a dát si pár piv?“

Co na to České dráhy? „Tento spoj byl výjimka, fanoušky byl cíleně bojkotován,“ přichází s vlastním vysvětlením Kateřina Šubová. „Po dohodě s policií jsme učinili opatření – nástup do vlaku byl možný pouze se vstupenkou na stadion. Situace pak byla v Olomouci klidná,“ pokračuje Šubová.

Při rozhovoru s fanoušky je však znát, že roli mohla hrát i kvalita vagónů. „S platnou jízdenkou nebudu jezdit vozy páté či horší kategorie,“ říká už jednou zmiňovaný anonymní fanoušek. „Daleko raději jezdím jiným vlakem, než je speciál, protože nejedu vyřazenými vozy, nebuzeruje mě policie, mohu si zajít do jídelního vozu,“ reaguje další fanoušek Vladimír Novák. Podle Kateřiny Šubové je pro tyto spoje vyčleněná velkoprostorová souprava (na přání policie), kterou České dráhy používají třeba i při výlukách. „Jedná se o běžné zelené vozy, liší se snad jen tím, že tam nejsou závěsy,“ popisuje mluvčí.

Posílené spoje stačí, myslí si Baník

A jak se k problému staví samotný Baník? „Tým tyhle problémy neřeší,“ říká tiskový mluvčí Igor Bruzl. „Podle mého názoru ale nikdo nemá právo omezovat vstup do soupravy lístkem na utkání,“ pokračuje. Kateřina Šubová míní, že „je na zvážení, jestli je to ideální řešení.“

Ze získaných informací je zřejmé, že vypravování fotbalových vlaků by mělo být domlouváno předem za účasti všech zúčastněných stran, aby byly skutečně využívány a fanoušci nejezdili mezi ostatními cestujícími. Ovšem o tom, že tahle situace je pro někoho vyhovující, svědčí výrok Igora Bruzla: „České dráhy nám nediktují, zda do Prahy máme jezdit autobusem nebo vlakem, proto ani my Českým drahám nebudeme radit, zda vypravovat speciální vlak nebo nikoliv. Mám za to, že připojené vagóny za normálními spoji jsou dostačující.“

Ostatním cestujícím tak v tuto chvílí nezbývá nic jiného než věřit, že rozdováděné příznivce v tom svém rychlíku nepotkají. Nepřál bych vám zažít cestu, na jakou jsem vzpomínal v úvodu článku.

Diskuze | 81 příspěvků (poslední 9. 11. 2009, 14:39)