Rekonstrukce nádraží Svinov pokračuje podle plánu

Na rekonstrukci nádraží Svinov a okolí čekali obyvatelé Ostravy dlouhá léta. I když práce postupují rychlým tempem a do konce roku by měla být hotova nová vstupní hala, přestavba ještě potrvá. Výsledek by ale měl dlouhou dobu rekonstrukce vynahradit.

Aktuální novinkou jsou nově budované garáže vedle nádraží. Původně měly být podzemní, průzkum ale odhalil vysokou hladinu podzemních vod a tak se přistoupilo k současnému nadzemnímu řešení. Nejde však o garáže v pravém slova smyslu. „Do objektu nebude mít řidič přístup, pohyb vozidel v něm, jejich ukládání a vyvážení zpět bude zajišťovat automaticky ovládaný systém výtahů a vodorovných pohyblivých plošin,“ řekl Ing. arch. Jaroslav Sedlecký, hlavní architekt města Ostravy.

Dostat by se mělo i na svinovské mosty a cestu k nádraží. Nevzhledný a odpudivý podchod by tak měl být minulostí. „Autorem architektonického řešení rekonstrukce přestupního uzlu svinovské mosty je architekt Václav Filandr. Architektonický i provozní standart řešení je podobný jako u právě probíhající rekonstrukce a přístavby odbavovací budovy svinovského nádraží – tedy v Ostravě snad až na budovu Sm. plynárenská dosud nevídaný,“ uvedl Sedlecký. Konkrétní termín začátku přestavby znám zatím není. „Připravuje se zpracování investičního záměru, poté bude následovat zpracování projektové dokumentace a vlastní realizace. Termín dokončení bude záležet hlavně na možnostech obou zúčastněných rozpočtů, půjde totiž o společnou investici města a kraje,“ dodal Sedlecký.

Prostor mezi nádražím a mosty bude v rukou soukromých investorů. Ti také rozhodnou o vyčnívající části podchodu, kde jsou v současnosti různé stánky. „Tento objekt byl před několika desítkami let postaven jako spojka mezi zastávkami tramvají na svinovských mostech a novým nádražím. To ale nebylo nikdy postaveno a tak zde zmiňovaný objekt dodneška trčí jako památník nerealisticky rozmáchlé, velikářské a naštěstí už definitivně opuštěné koncepce vzniklé na přelomu 60. a 70. let minulého století. Jeho osud bude záležet na investorovi (nebo investorech). Na nich bude, jestli se rozhodnou problematický objekt zachovat a včlenit ho do nové zástavby, nebo ho zbourat,“ vysvětlil Ing. arch. Jaroslav Sedlecký, hlavní architekt města Ostravy.

Budova nádraží pochází z první poloviny devatenáctého století. Modernizace nádraží začala v roce 2001 v návaznosti na výstavbu (nyní již hotového) II. železničního koridoru.


Dimitrios Vlasakudis, foto František Řezníček

Napsat komentář