Lavička zadarmo, jen samé benefity?

Městský mobiliář je souhrnné označení pro lavičky, koše, veřejná osvětlení, městské truhlíky a ostatní doprovodné vybavení veřejného prostoru města. Pohledem na tyto prvky zjistíte mnohé o prostranství, kde se právě nacházíte. S důležitostí místa stoupá kvalita i četnost mobiliáře. Centrální náměstí, hlavní bulváry i městské parky mohou mít jednotný design mobiliáře, který se skokově mění v okamžiku, kdy se ocitnete mimo území zájmu.

Specifickým prvkem českého veřejného prostoru je reklamní mobiliář, jehož čelním zástupcem je tzv. lavička zadarmo.

Lavička zadarmo je možnost jak městská samospráva může svým občanům zajistit bezplatně místa k sezení. Dle prezentace na webu společnosti: „Reklamní lavička plní službu občanům bez nutnosti vynakládat veřejné finance“. Síť laviček zadarmo obsahuje 5.000 ks po celé České republice. Podíl města Ostravy na této sumě je 327 ks (zdroj: www.ad-net.cz).

Lavičky jsou umisťovány primárně jako reklamní plochy, což někdy vede k paradoxním usazením na místa, která nejsou pocitově zcela příjemné k posezení.

Roční reklama na jedné lavičce firmě vydělá od 12.000–31.200 Kč. Poplatky za reklamní plochy zde nejsou žádné. Pořizovací cena klasické lavičky se pohybuje od 8.000–15.000 Kč, bez reklam, polepů a s vyšší estetikou.

Pořizovací cena 8.000 Kč. zdroj: www.urbania.cz
Pořizovací cena 12.000 Kč. zdroj: www.urbania.cz

Musíme se ptát, jestli tohoto bezplatného dobra není někde až moc. Je potřeba říci, že lavička zadarmo představuje provizorium, v žádném případě to není a nesmí představovat standard městského mobiliáře. Města ani obce by tudíž tímto způsobem neměla obcházet povinnost správce veřejných prostranství.


Ilona Vybíralová (text a foto) / (Článek převzat z agoraova.blogspot.cz se svolením autorky.)

Napsat komentář