Jaký je názor na kampaň „Ostravu nedáme“ z pohledu starosty malého města?
Tento argument je podpořen všemi dostupnými analýzami. A tento problém je věcný, nikoliv politický. Nepřeji si proto, aby poslanci hlasovali podle toho, v čí straně je jejich primátor a jak velkou kampaň vyvine (Ostrava na to má?), ale podle věcných argumentů. Nechci, aby se Ostravě nespravedlivě ublížilo od 1. 1. 2013, ale zároveň nechci, aby se ubližovalo menším obcím, městům a venkovu zcela nesystémově nejméně od roku 2003. Jestli si např. Praha není schopna utáhnout opasek o 4 % rozpočtu (bez navržených kompenzací), tak proč náš malý Štramberk je nucen od roku 2003 žít s příjmy o 15 % nižšími, a to trvale. Přitom nám ostatním jsou známy kauzy (Opencard, tunel Blanka, kilometr cyklostezky za 100 mil. Kč apod.).
Primátor Ostravy vyhrožuje, že pokud návrh projde, bude muset omezit dotace na dopravu, kulturu, sport, hasiče či další služby. Uvědomuje si, že každá obec má své povinnosti i Štramberk má kulturní dům, přispívá na dopravu, plně hradí hasiče, spravuje 135 nemovitých kulturních památek, hrad s vyhlídkou Trúba, podporuje mládež a sport, dotuje výkon státní správy statisíci a nečiní tak jen pro vlastní obyvatele? Zatímco pan primátor uvažuje, kde za sdílené daně postaví nové stadiony nebo ve smogové situaci dá veřejnou dopravu zdarma, jsou i v Moravskoslezském kraji obce a části měst, která nemají vodovod, kanalizaci a ČOV. Proto nechci s primátorem Kajnarem polemizovat, kolik milionů se ubere Ostravě a přidá Štramberku, ale o kolik více na občana dostane Pražák, Ostravák, či Štramberák. Nynější poměr, kdy na jednoho občana Prahy je 4,6x více než na jednoho občana Štramberka (viz. tabulka) je nespravedlivý, neodůvodnitelný a nemá ve světě obdoby (např. ve Finsku to je 1:1).
Nový systém vyhovuje 6.244 obcím, nevyhovuje čtyřem městům. Ta budou po dobu šesti let dostávat kompenzaci. Kdo dá kompenzaci nám menším za deset let trvající křivdu?
Nový návrh RUD má ještě jeden pozitivní efekt, o kterém se nemluví: o 7 mld. Kč se budou krátit národní dotace a přerozdělí se tzv. na hlavu. Pro někoho neštěstí (zmizí prostor pro lobbyismus a korupci), pro jiného úleva (zmizí povinnost leštit kliky pražských ministerstev a připravovat náročné a velmi často nenaplněné projekty a obec si sama rozhodne o prioritách svého rozvoje). Jestli centrální úředníci nebudou spravovat, administrovat a kontrolovat za 7 mld. dotací, určitě stát ušetří na provozních nákladech (mzdách, nájmech, energiích) a konečně udělá první krok pro potlačování korupce. Ušetřené prostředky pak mohou sloužit těm obcím a městům, kteří z objektivních důvodů kompenzaci potřebují.
Rozpočtové určení daní 2011 – RUD
Obec | Štramberk | Kopřivnice | Ostrava | Praha |
Počet obyvatel | 3.330 | 23.044 | 306.006 | 1.249.026 |
Současný systém RUD (tis. Kč) | 21.761 | 183.040 | 5.483.052 | 36.958.626 |
Nový systém RUD (tis. Kč) | 29.750 | 207.329 | 4.570.391 | 34.741.061 |
Současný systém RUD (tis. Kč/1obyvatel) | 6,5 | 7,9 | 17,9 | 29,6 |
Nový systém RUD (tis Kč/1obyvatel | 8,9 | 9 | 14,9 | 27,8 |
Větší velikostně / větší příjmově | – | 6,9x/8,4x | 92x/252x | 375x/1698x |
Jan Socha, starosta města Štramberka