Od 5.6. do 28.9. 2004 mohou Ostraváci využívat nové cyklotramvaje, které vozí cyklisty z města na jeho okraj do blízkosti stezek. Linky C1 a C2 jezdí pouze o víkendech a co dvě hodiny. Konečná obou tramvají je na Dolní Lhotě a Zátiší, C1 jezdí z Dubiny, C2 z Hlučínské přes Náměstí republiky a Mariánské náměstí (jízdní řád najdete tady). Přeprava kol je zdarma, platit ale člověk musí sám za sebe za cestu přes několik zón.
V propagačních materiálech stojí, že tramvaje zavezou cyklisty do relativní blízkosti stezek. Relativní blízkostí se ve skutečnosti myslí dva kilometry. Nejbližší stezka totiž začíná směrem na jih v Kyjovicích, lepší ale je jet dál na Panský mlýn, odkud vedou parádní cestičky směrem na Bílovec, Lhotku nebo Klimkovice. Takový výlet zabere celý den, ale stojí za to! Přes Klimkovice se pak dá v pohodlně dostat do Polanky nad Odrou a odtuď je to už kousek zpátky do Ostravy. Člověk se proto nemusí vracet na konečnou cyklotramvají a nemusí čekat, až mu nějaká pojede.
Překvapení asi bude, že tramvaje nejsou nízkopodlažní (těžko ale čekat, že DPMO upraví nízkopodlažní tramvaj v ceně několika milionů jen kvůli pár cyklistům) a kolo se proto do nich špatně souká. I s pohodlím uvnitř je to všelijak, primárně ale přece jde o dopravu, a navíc – stojany na kola jsou praktické a drží, takže člověk klidně oželí, že si nemá kam sednout.
Za nápad zřídit cyklotramvaj si dopravní podnik zaslouží velký dík. Něco takového v Ostravě chybělo; snad se provoz osvědčí a tramvaje budou jezdit i příští léto. A pak že u nás kromě fotbalu, Stodolní a výletech do hypermarketů není co dělat.
Dimitrios Vlasakudis